Friday, January 20, 2017

Lite vintips inför helgen

Hej Gott Folk!
Det var inte går. Mycket har hänt sedan mitt senaste inlägg och jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Jag är fortfarande mer aktiv på mitt Instagram konto, kontot som jag nu valt att döpa om till Huset Sjöljus. Jag är även sugen på att byta namn på bloggen men vi får se. 
Hursomhelst ni som följt mig på Instagram har ni troligen inte missat mycket. 
Jag har alltid haft en vilja att uppdatera mer här men har som många andra svårt att få tiden att räcka. Det är ju bara 24 timmar på ett dygn, fissigt kan jag tycka, blink. 
Jag fick dock en liten "nytändning" igen nu när bloggaren Carola "Room of Karma" bor hos mig i samband med studier. Vi delar verkligen samma passion för livet och gillar dessutom båda två att sprida denna passion och inspiration vidare. 
Carola och jag har båda två många drömmar och idéer om kreativa happenings och projekt för framtiden. I onsdags dukade vi upp en riktig mysafton för att tillsammans smida lite framtidsplaner. Ni som följer mig på Instagram och följt mig länge vet att vin också är en av mina passioner. 
Därför ville jag så klart bjuda Carola på ett gott vin som jag hade hemma.
Huset Sjöljus bjöd därför på Argianos ikonvin Solengo, som lanserades första gången 1995 med Sassicaias vinmakare Giacomo Tachi som kapten. Solengo är en gjord på Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot och Syrah. Mycket gott men jag kan helt hundra procent tycka det är värt priset, jag vet att det är till och vara kräsen för ja det är vansinnigt gott men jag tycker smaken är något avhuggen. Vinets aromer exploderar i munnen men är enligt mig över lika snabbt som ett fyrverkeri.
Hur beskrivs Solengo då? Jo, det är ett modernt, välbalanserad och fylligt vin. Djupt mörklila i färgen (räkna med lila tänder och tunga) med doft av mogen frukt. Smak av björnbär, svartvinbär men det är dess koncentration som ger upplevelsen. Det är som med alla Argianos viner, väldigt gott ungt som gammalt. Dekanteras med fördel i ett par timmar, fuska inte med detta. Jag måste tillägga att jag faktiskt fuskat med detta de flesta gånger. Ja, fy skäms på mig.

 Summering: Solengo är ett stort klassiskt till och med ikoniskt vin som passar perfekt till rött kött, kalv, grytor, vilt och ost. Något annat som jag tycker bör beaktas speciellt när man unnar sig ett lite dyrare vi är valet av vinglas. Att formen på ett vinglas har betydelse för smakupplevelsen är helt säkert, men hur viktigt är säkert en smaksak i mångt och mycket. Men jag vill ändå dela mina tankar kring detta. Jag är verkligen ingen vinexpert alls utan bara en glad amatör, dock anser jag precis som de flesta experter på området att glasets form påverkar dryckens karaktär i både doft, smak och upplevelse. En vanlig regel som jag tycker brukar nämnas är att de rundare och djupare glaset skall husera tyngre röda viner, och det mer äggformade smala glaset skall användas till lite lättare röda viner. Vill du dock läsa vidare och skaffa mer kunskap så rekommenderar jag dig att klicka vidare på HÄR och läsa mer. Jag valde att servera vinet i mina Elva Solo glass samt att servera vinet med stil samtidigt som vinet luftas och får en bättre smak i en karaff även den från Eva Solo.
 Här kan ni se lite av det goda vi valde att avnjuta till vinet. Det fick bli lite av vad huset hade hemma så lägg inte för stor vikt vid valet av tillbehör även om jag kan tycka att det funkade utmärkt.
Lite grönmögelost, päron dränkta i honung och kanel som toppats med mynta, starkare kort, lite grovt bröd, cashewnötter, en hetare korv, dadlar och lite salta kex.
För att ytterligare höja stämningen valde jag att tända en dekorativ liten eldstad på bordet, tycker de skapar en skön och behaglig atmosfär. Den går på bimetanol och är enligt mig verkligen en mysfaktor. Dessa finns i varierande prisklasser och mitt råd är nog att inte köpa en för billig, min första variant var sådan och den brann varken länge eller så "snyggt". 
Eftersom jag tyvärr fortfarande inte kan svara på era kommentarer så hoppas jag att jag svara på så många av era frågor som möjligt i min text.
Hoppas ni allesammans får en ljuvlig helg! 
Kram/ Petra E

1 comment:

Tack för din kommentar den värmer! Dock har jag för en tiden sedan bestämt mig att inte svara på kommentarer då jag måste prioritera min tid. Tack för att du förstår mitt val.
Är det dock något du undrar så självklart går det bra att maila mig på romantiskahem(@)gmail.com
Kram Petra